One year of general practice during the COVID-19 pandemic

Ein Jahr Allgemeinmedizin während der COVID-19-Pandemie

• Background and teaching situation: The SARS-CoV-2 pandemic had a substantial didactic impact on medical teaching. In Erlangen, the lecture “General Practice” was offered asynchronously and digitally in an inverted-classroom concept. Contents were available via a learning platform. The lecture was presented using annotated videos, consolidation materials and control questions. A forum encouraged for discussions and feedback and collected in-depth aspects for a case-based video consultation. The aim of this work is to evaluate and critically examine the digital teaching concept during the SARS-CoV-2 pandemic. Methodology: Two semester cohorts evaluated the lecture. Overall impression of the lecture, didactic elements, suitability and the desired future lecture format were surveyed quantitatively. Free text answers were evaluated by means of qualitative content synthesis. Results: In terms of overall impression, the students (N=199) rated the lecture on average as “very good” (M=1.41, SD=.57). Digital methods were perceived as suitable for supporting self-study, and digital usage was rated as unproblematically (M=1.18, SD=.50). Desired future teaching formats were blended learning concepts (79.4%). Organisation, structure and content presentation were highly appreciated. The time for completing the course was perceived critically. The students urged for more practical and consolidating lecture work. Discussion and implications: The results illustrate high acceptance of digital teaching and underline the demand for future blended learning concepts. It is particularly important to better consider the students’ time investment and practical relevance of digital self-learning mechanisms.
  • Hintergrund und Lehrsituation: Die SARS-CoV-2-Pandemie wirkte sich didaktisch stark auf den medizinischen Lehrbetrieb aus. In Erlangen wurde die Vorlesung Allgemeinmedizin asynchron und digital im Inverted Classroom-Konzept angeboten. Inhalte waren über eine Lernplattform verfügbar. Die Vermittlung erfolgte mit kommentierten Videos, vertiefenden Materialien und Kontrollfragen. Ein Forum ermunterte zu Diskussion und Feedback und sammelte Vertiefungsaspekte für eine fallbasierte Videosprechstunde. Ziel der Arbeit ist die Evaluation und kritische Auseinandersetzung mit dem digitalen Lehrkonzept während der SARS-CoV-2-Pandemie. Methodik: Zwei Semesterkohorten evaluierten die Veranstaltung. Es wurden der Gesamteindruck der Veranstaltung, didaktische Elemente, deren Eignung und die künftig gewünschte Vorlesungsform quantitativ erfragt. Freitextantworten wurden mittels qualitativer Inhaltssynthese ausgewertet. Ergebnisse: Im Gesamteindruck bewerteten die Studierenden (N=199) die Vorlesung durchschnittlich als „sehr gut“ (M=1.41, SD=.57). Digitale Methoden wurden als geeignet für die Unterstützung des Selbststudiums empfunden und die digitale Anwendung als problemlos bewertet (M=1.18, SD=.50). Gewünschte künftige Lehrformate waren Blended Learning-Konzepte (79.4%). Gelobt wurden Organisation, Struktur und inhaltliche Darstellung. Kritisch gesehen wurde der Zeitfaktor zum Absolvieren der Veranstaltung. Die Studierenden forderten mehr praxisnahes und vertiefendes Arbeiten. Diskussion und Implikationen: Die Ergebnisse verdeutlichten die hohe Akzeptanz digitaler Lehre und unterstreichen die Forderung nach zukünftigen Blended Learning-Konzepten. Besonders gilt es, den Zeitaufwand und Praxisnähe digitaler Selbstlernmechanismen seitens der Studierenden besser zu berücksichtigen.

Verfasserangaben:Piet van der KeylenORCiDGND, Nikoletta Zeschick, Anna-Lena Langer, Thomas Kühlein, Marco Roos
URL:https://www.egms.de/static/en/journals/zma/2022-39/zma001550.shtml
URL:https://www.egms.de/static/de/journals/zma/2022-39/zma001550.shtml
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):GMS Journal for Medical Education