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Der vorliegende Beitrag bietet erste Annäherungen an das Denken Michel Foucaults. Es findet eine systematische Auseinandersetzung mit den Begriffen Diskurs, Macht und Subjekt statt – den zentralen Begriffen im analytischen Instrumentarium des französischen Philosophen. Die einzelnen Denkbewegungen werden dabei reflexiv auf das Eingangszitat bezogen.
Bildungsprozesse sind niemals neutral und in der hochkomplexen diversifizierten Weltgesellschaft extrem konfliktanfällig und spannungsreich. Damit wird angesprochen, dass durch Bildungsangebote, -strukturen, -formate und -materialien oftmals ungewollt vorhandene Konfliktpotentiale verstärkt, Diskriminierungstendenzen verschärft und Exklusionsdynamiken erhöht werden. Von daher ist eine umfassende kritisch-reflexive Urteilskompetenz aller verantwortlichen Akteur*innen von zentraler Bedeutung. Diese wird im vorliegenden Beitrag aus der Perspektive einer konfliktsensiblen und rassismuskritischen Bildung hergeleitet.
Background
Reduced birthweight is associated with adverse physical and mental health outcomes later in life. Children of adolescent mothers are at higher risk for reduced birthweight. The current study aimed to identify the key risk factors affecting birthweight in a well-characterized sample of adolescent mothers to inform preventive public health efforts.
Methods
Sixty-four adolescent mothers (≤ 21 years of age) provided detailed data on pregnancy, birth and psychosocial risk. Separate regression analyses with (1) birthweight and (2) low birthweight (LBW) as outcomes, and pregnancy complications, prenatal care, maternal age, substance abuse during pregnancy, socioeconomic risk, stressful life events and the child’s sex as independent variables were conducted. Exploratively, a receiver operating characteristic (ROC) analysis was performed to investigate the quality of the discriminatory power of the risk factors.
Results
The following variables explained variance in birthweight significantly: prenatal care attendance (p = .006), pregnancy complications (p = .006), and maternal substance abuse during pregnancy (p = .044). Prenatal care attendance (p = .023) and complications during pregnancy (p = .027) were identified as significant contributors to LBW. Substance abuse (p = .013), pregnancy complications (p = .022), and prenatal care attendance (p = .044) showed reasonable accuracy in predicting low birthweight in the ROC analysis.
Conclusions
Among high-risk adolescent mothers, both biological factors, such as pregnancy complications, and behavioural factors amenable to intervention, such as substance abuse and insufficient prenatal care, seem to contribute to reduced birthweight in their children, a predisposing factor for poorer health outcomes later in life. More tailored intervention programmes targeting the specific needs of this high-risk group are needed.
Childhood adversity has been suggested to affect the vulnerability for developmental psychopathology, including both externalizing and internalizing symptoms. This study examines spontaneous attention biases for negative and positive emotional facial expressions as potential intermediate phenotypes. In detail, typically developing boys (6–13 years) underwent an eye-tracking paradigm displaying happy, angry, sad and fearful faces. An approach bias towards positive emotional facial expressions with increasing childhood adversity levels was found. In addition, an attention bias away from negative facial expressions was observed with increasing childhood adversity levels, especially for sad facial expressions. The results might be interpreted in terms of emotional regulation strategies in boys at risk for reactive aggression and depressive behaviour.
Objective: The current study explored the role of maternal depressive symptoms in the intergenerational transmission of childhood maltreatment and developmental psychopathology. Based on the sensitive window hypothesis, the effects of earlier versus later maternal depression symptoms on child development were analysed.
Method: Ninety-nine mother-child dyads, 65% of which had high-risk teenage mothers, participated in a longitudinal study with three assessments in the first 18 months of the child’s life (T1–T3) and a 4th reassessment (T4) at the child’s preschool age. Using serial mediation analyses, we tested whether the relationship between the mother’s own maltreatment history (Childhood Experience of Care and Abuse Questionnaire) and the child’s psychopathological outcome at preschool age was mediated in a causal effect chain by maternal depression in the first 2 years of life, by current maternal depression (Beck Depression Inventory-II) and by current maternal child abuse potential (Child Abuse Potential Inventory). The children’s emotional problems and externalizing symptoms were assessed at preschool age by parent or teacher Strengths and Difficulties Questionnaire ratings.
Results: The results indicated that especially later maternal depression mediated the relationship between maternal childhood maltreatment and negative developmental outcomes in the next generation. The effects of maltreatment type on maternal depression were rather nonspecific. However, mental abuse affected existing risk factors more directly over time compared to physical and sexual abuse. Additionally, the impact of early life maltreatment and maternal depression on child psychopathology varied by rater. The pathway to externalizing symptoms was significant only in teacher ratings and for the pathway to emotional problems only in maternal ratings.
Conclusions: The present findings suggest that early maternal depression followed by ongoing maternal depression plays a mediating role in the intergenerational cycle of maltreatment. Therefore, in the future, interventions should be offered at an early stage, but also extend well beyond the first 2 years of a child’s life, addressing maternal depression and trauma.
Background: The measures taken to contain the COVID-19 pandemic have led to significant changes in people’s daily lives. This paper examines changes in substance use during the first lockdown (March–July 2020) and investigates mental health burdens in substance users with increased consumption of alcohol, nicotine or tetrahydrocannabinol (THC) in Germany compared to users with unchanged or reduced consumption. Method: In a cross-sectional online survey, 2369 people were asked about their mental health and their substance use during the first lockdown in Germany. Results: Of the participants, 28.5% increased their alcohol use, 28.8% their use of tobacco products, and 20.6% their use of THC-containing products during the pandemic. The groups with increased alcohol, nicotine, and THC use during the first lockdown reported more depressive symptoms and anxiety. Individuals who reported increased consumption of alcohol or nicotine were also more likely to experience loneliness and have suicidal thoughts and were more often stressed due to social distancing. Conclusion: Alcohol, nicotine and THC increased in a subgroup of consumers who reported to have more mental health problems compared to individuals who did not increase their consumption. This increased substance use could, therefore, be understood as a dysfunctional strategy to cope with negative emotions during the lockdown.
Im vorliegenden Beitrag soll der Diskurs um „seelsorgliche Seelsorge“ durch Erfahrungen und Einsichten aus dem Transferprojekt „Versorgungsbrücken statt Versorgungslücken – Potenziale und Limitierungen einer ambulante und stationäre Sektoren verbindenden Begleitung und Seelsorge“ bereichert werden. Dabei wird im Dialog mit älteren und alten Menschen bezüglich ihrer Versorgungsbedarfe wie auch durch Explorationen bei Sorgeakteur*innen deutlich, dass für angestrebte Caring Communities „Seelsorge“ in einem weiten Sinne des Wortes sowohl gefragt ist, als auch in vielerlei Weise und durch unterschiedliche Gruppen und Personen praktiziert wird. Dieser Befund stellt einmal mehr vor die Frage nach Kriterien seelsorglichen Handelns. Plädiert wird für ein Mit- und Füreinander im Seelsorger*innen-Sein, das sowohl in seinen formell-professionellen als auch informell-alltagsbezogenen Ausprägungen eine verantwortungsbewusste und verbindliche Rolle inmitten von Caring Communities spielt.
Im Vorschulalter zeigen sich bei zahlreichen Kindern emotionale und psychosoziale Probleme, die die soziale und emotionale Entwicklung der Kinder langfristig bedrohen können. Besonders erhöht ist das Risiko bei Kindern psychisch erkrankter oder belasteter Eltern. Der Resilienzförderung im Vorschulalter kommt daher eine große Bedeutung zu. In dem Beitrag wird eine multimodale Intervention zur Resilienzförderung von Kindern in Kindertagesstätten (Kitas) vorgestellt. Die Intervention zielt sowohl auf die Förderung der individuellen Resilienz der Kinder als auch der familiären Resilienz ab. Gleichzeitig soll bei Bedarf ein niederschwelliger Zugang für die Familien zu Unterstützungssystemen gezielt gefördert werden. Durchgeführt wird die multimodale Intervention von den Erzieher*innen und Mitarbeiter*innen aus gemeindepsychiatrischen Diensten, die durch passgenaue Fortbildungen auf diese Aufgaben vorbereitet werden.
Der vorliegende Beitrag nimmt analytisch in den Blick, wie urbane Kindheiten in der sozial- und erziehungswissenschaftlich informierten Rede über Kinder in der Stadt rationalisiert werden. Dies geschieht, indem die spezifischen Rationalisierungsweisen aus der Rede herausgearbeitet werden, welche „Kinder“ und „Stadt“ diskursiv miteinander relationieren und hierüber topologisch letztlich zwischen Utopie und Dystopie positionieren. Angeleitet von dieser diskurstopologischen Perspektive wird der Topos nach einer kurzen Einleitung zunächst als expliziter Gegenstand empirischer, sozial- und erziehungswissenschaftlicher Forschung in den Blick genommen, bevor dann wesentliche Etappen der Rede über Kinder in der Stadt in Form von chronologischen Schlaglichtern nachgezeichnet werden. Im Anschluss hieran werden die Straßenkindheit und die pädagogische Provinz als vielschichtige und zentrale Narrative dieser Rede analysiert. Schlussgedanken führen die vorliegende Analyse wieder in die Rede ein und reflektieren den Topos „Kinder in der Stadt“ als eine Art „diskursive Heterotopie“.