Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
  • Treffer 2 von 2419
Zurück zur Trefferliste

Vom Überschreiten der "Schattenlinie". Zur Aktions- und Handlungsforschung der 1970er Jahre im Spannungsfeld von Theorie und Praxis

  • Starting from the discussion on the theory-practice relation in educational science, this article focuses on the tradition of action research, particularly in the course of the 1970s. Using the example of Laborschule Bielefeld, a state-run experimental school, it examines the challenges that arise in the attempt to fundamentally question the boundaries between theory and practice in the mode of action research. Not only does it become apparent that the tension between theory and practice cannot be completely resolved – even if an attempt is made to resolve it constructively in a group of “teacher researchers” who act as autonomously as possible – but the fundamental difficulties of participatory research in the field of pedagogy are revealed.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar

Statistik

frontdoor_oas
Metadaten
Verfasserangaben:Selma Haupt, Christian Timo ZenkeORCiD
URN:urn:nbn:de:0295-opus4-47493
DOI:https://doi.org/10.15240/tul/006/2022-1-007
Titel des übergeordneten Werkes (Deutsch):Historia scholastica
Dokumentart:Aufsatz
Sprache:Deutsch
Jahr der Erstveröffentlichung:2022
Datum der Freischaltung:26.04.2024
Freies Schlagwort / Tag:Action research; School development; Theory-practice relation
GND-Schlagwort:Schulentwicklung; Transfer; Berufliches Handeln
Jahrgang:8
Ausgabe / Heft:1
Seitenzahl:32
Erste Seite:141
Letzte Seite:168
DDC-Sachgruppen:300 Sozialwissenschaften / 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Zugriffsrecht:Frei zugänglich
Hochschulen:Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen, Köln
Lizenz (Deutsch):License LogoCreative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International